...اگر می‌خواهید زود درس را به‌خاطر بسپارید
نوشته شده توسط : مصطفی

پژوهش‌های قبلي نشان داده بود كه اتفاقات اخير به طور موقت در ناحيه‌اي از مغز به نام هيپوكاموس ذخيره مي‌شوند كه يادآوري دوباره آنها بلافاصله پس از يادگيري در انتقال آنها به بخش‌هاي دائم تر مغز نقشي حياتي دارد. اما در زمان بيداري اين مقاومت بسيار شكننده است براي مثال حفظ كردن شعر دوم انتقال شعر قبلي به قسمت عميق مغز را مشكل مي‌كند.
نتايج يافته‌هاي جديد دانشمندان را حيرت زده كرده است. اين نتايج نشان مي‌دهد كه بهترين راه براي فراموش نكردن چيزي كه به تازگي ياد گرفته‌ايد مانند يك شعر، يك بازي يا يك معادله جبري چرت كوتاهي پس از يادگيري است.

به نقل از خبرگزاري فرانسه، محققان آلماني نشان دادند عملكرد مغز براي جلوگيري از خدشه‌دار شدن موارد به ذهن سپرده شده در جريان خواب بهتر از بيداري است كه روزنه جديدي به روند بسيار پيچيده ضبط و بازيابي داده‌ها و يادگيري كوتاه مدت است.

پژوهش‌های قبلي نشان داده بود كه اتفاقات اخير به طور موقت در ناحيه‌اي از مغز به نام هيپوكاموس ذخيره مي‌شوند كه يادآوري دوباره آنها بلافاصله پس از يادگيري در انتقال آنها به بخش‌هاي دائم تر مغز نقشي حياتي دارد.

اما در زمان بيداري اين مقاومت بسيار شكننده است براي مثال حفظ كردن شعر دوم انتقال شعر قبلي به قسمت عميق مغز را مشكل مي‌كند.

تحقيقات جديد نشان داده كه اين اتفاق زماني كه ما مي‌خوابيم نيز رخ مي‌دهد. از 24 داوطلب اين تحقيق خواسته شده بود تا 15 جفت كارت را به شكل حيوانات و اشيا حفظ كنند و در هنگام انجام آزمايش بوي نامطبوعي براي آنها پخش شد.

40 دقيقه بعد، نيمي از آزمایش شوندگانی كه بيدار مانده بودند، به يادگيري دوم و اشكال مختلف ديگري پرداختند و درست پیش از آغاز، بوي مشابهي براي آنها پخش شد تا خاطره آزمايش اول را زنده كند.
12 آزمایش شونده ديگر، آزمايش دوم را پس از چرتي كوتاه انجام دادند كه در جريان اين چرت، بویي براي آنها پخش مي‌شد.

عملكرد گروه دوم هنگام به خاطر آوردن آزمايش اول تا حد زيادي بهتر از گروه اول بود؛ 85 در برابر 60 درصد.
به گفته پزشكان، اين كشف مي‌تواند كمك خوبي به قربانيان تصادفات شديد باشد كه بر حافظه آنها تأثيرگذار بوده است




:: بازدید از این مطلب : 652
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : جمعه 8 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: